Höft

Höftens smärtbild

Höftledsbild

Höftregionen är ett område där ofta smärta uppstår och innan själva höften undersöks skall en undersökning av ländrygg och SI-led utföras då dessa strukturer kan ge utstrålande smärta som kan uppfattas komma från höften.
Smärtor i höftområdet kan komma från ledkapseln, själva leden, slemsäckar, muskler samt muskelfästen. Alla dessa strukturer ger olika smärtlokaler och olika smärtsymptom i vardagen. Via undersökning bör en så exakt diagnos som möjligt ställas som behandlingen inriktas mot. Olika skador ses vid olika åldrar och exempelvis inflammerade slemsäckar (bursiter) är vanligare hos kvinnor. Idrottsskador med smärtor i ljumsken är inte ovanliga och ses ffa hos yngre och där orsaken kan vara skadat muskelfäste eller även ledkapselskada.
Höftens olika lesioner kan ge smärta i skinkan, ljumsken, utsidan av höften och stråla ned i lårets framsida, utsida och baksida ned till knät och i vissa fall ned i underbenet. Typiskt är att det smärtar att gå kortare eller längre sträckor och att det gör ont att ligga på skadad höft. Vid fall och kraftigt våld mot höften måste alltid möjligheten till fraktur övervägas, röntgen ger svaret. Barn med smärtor i höften ska inremitteras till ortoped för uteslutande av allvarligare åkomma ffa epifyseolys och Perthes.

Ledinflammation

En ledinflammation(artrit) ger smärta vanligen i ljumsken med utstrålning ned mot knät, ibland kan även smärta i skinkan upplevas. Orsaken kan vara en ledkapselskada via översträckning eller vridvåld, överansträngning av en led med lätt artros, reumatoid artrit, Mb Bechterew. En form av ledkapselinflammation har ingen påtaglig orsak utan kommer spontant och ökar successivt. Oavsett orsak ger uppstår smärtor vid ansträngning, senare i utvecklingen även hälta, vilovärk och nattvärk. Vid undersökning hittas ofta ett typiskt smärtmönster och nedsatt rörlighet som ger diagnosen artrit.
En höftledsartros behöver inte ge smärta förrän ledbrosket börjar bli ordentligt utslitet så en måttlig artros på röntgen behöver inte ge smärta, en ledkapselinflammation däremot syns inte och kan ge stora problem.
Ortopedmedicinsk behandling är att bryta inflammationen med en kortisoninjektion in i leden. Vid artros kan även ledkapselstretch eller traktionsbehandlig ge smärtlindring. Om ledbrosket är utslitet återstår ofta inget annan än en ledprotes s.k THR (total hip replacement).
Ibland kan en broskbit lösgöras från ledbrosket alternativt kan en s.k. labrumskada göra att en flik från denna kläms i leden. Symptomet är plötslig oförväntad huggsmärta vanligen i ljumsken som kan komma vid promenad slät väg eller gång nedför en trappa. Patienten kan behöva stanna upp och stå på andra benet eller skaka/ rotera smärtande benet - smärtan försvinner lika snabbt. Manipulation av höften ska prövas i ett försök att få bort den inklämda biten ut ur leden.

Inflammation i slemsäckar

Det finns många slemsäckar (bursor) i höftområdet men det är ffa 5 st som bli inflammerade och ge smärta: psoasbursan i ljumsken, trochanterbursa på utsidan av höften, två stycken sk glutealbursor i skinkan samt en slemsäck under sittknölen. Alla ger olika smärtbilder och vilken som är irriterad fås i regel fram via undersökning och provokationstester. De s.k glutealbursorna är en vanlig orsak till falsk ischias mao de kan ge smärta ned i benet.
Behandlingen är kortisoninjektion in i slemsäcken, träning och stretching snarare förvärrar tillståndet. S.k dry needling kan också prövas.

Smärtor från muskler och senfästen

Vanligaste muskelskadan i höften är översträckning av adduktor longusmuskeln i ljumsken vanligen vid fotboll. En annan inte ovanlig skada kan drabba hamstrings muskeln vid dess infäste på sittknölen. Ovanligare är skador i psoasmuskeln i övre delan av ljumske, tensor muskeln på höften utsida, quadricepsmuskeln och sartoriusmuskeln på lårets framsida. Muskelskador kan ske i själva muskelbuken, övergången mellan muskel och sena, muskelsenan och dess infäste mot skelett.
Behandlingen vid akuta muskelskador bör starta så snabbt som möjligt, gärna dagen efter skadan för snabb återhämtning. Behandlingen vid akuta och långvariga besvär kan bestå av djup tvärmassage, TNS/ statisk kontraktion i avslappnad läge, eccentrisk träning samt i vissa fall kortisoninjektion (enbart mot fästet på skelett)